Peis på! Gi gass! Skriv på! Vær snill!





onsdag 15. februar 2012

Alt var så mye bedre før?

Da jeg gikk på videregående, da skulka vi ikke. Eller noen skulka jo, men de var liksom fortapt allerede. Det var bare et spørsmål om tid før de forsvant for godt.  Og sånn var jo ikke vi. Ikke fortapt. Om du derimot var fortapt i noen, så kunne du være helt sikker på at han ville være der kl åtte dagen etterpå også. For vi var på skolen. Hvor skulle vi ellers være liksom? Klart vi skulka, vi gikk til Rema for å kjøpe is. Det var et lite stykke, så da Per i klassen fant ut at han kunne tjene gode penger på å kjøpe ei eske is – ja da ble skulkinga borte og Per tjente seg gode penger på å øke prisen på isen noen prosent. Sånn lærte vi matte i praksis. Per hadde alle forutsetninger for å lykkes i entrepenørskap, men vi hadde dessverre ikke faget. Tror ikke det var funnet opp på den tiden. Vi hadde bed-øk på pc-salen, hvor læreren var koblet opp på prosjektør og vi andre spilte Mustafa-spillet, mens han gikk igjennom budsjetter og aksjekurser. Men vi var der og vi leverte budsjettet tidsnok, men tviler på om vi har fulgt budsjettet siden. Vi hadde historie – uten wikipedia! Hvordan vi lærte noen verdens ting er et mysterium. Klipp og lim fantes ikke, men avskrift fra tavla var greit. På det viset fikk vi gode karakterer, men om vi lærte så mye om årsaker og virkning, det er jeg jammen ikke sikker på.  Vi gikk på biblioteket for å spille sjakk og drikke kakao i skjul. (Det var jo ikke lov med drikke blant alle bøkene) Er det lov å drikke foran Ipaden? Vi ble gode å spille sjakk. I gymtimene lå vi og solte oss, og tok en spurt på slutten av timen for å gi inntrykk av lang løpetur. Det fungerte stort sett ikke. Vi var til stede og kunne ikke få fravær. Sprekere ble vi ikke. Samholdet var godt.
Så begynte vi i 3. klasse og innså at nå var det alvor. Vi skulka ikke. Vi var til stede. Vi skrev av tavla. Spilte sjakk. Spiste is. Og leste og leste. Vi diskuterte og de kuleste fikk faktisk gode karakterer. Vi ble aldri tatt i plagiat – fordi vi kopierte ikke. Vi lærte oss å bruke litteraturlister og satte opp fysiske bøker, hvor det var lett å finne både tittel, forfatter og utgivelsesår. Så ble vi ferdige med skolen som har lært oss logisk tenkning, økonomi i praksis og å ikke undervurdere tavleundervisning og ikke minst verdien av godt samhold. I tillegg fant vi ut at det er helt ok å drikke kaffe mens vi jobber.. (selv om det ikke er lov mens du holder på med Ipaden.)

1 kommentar:

  1. Jaggu godt det ble følk av oss også! (Selv om jeg ikke kan huske en eneste prosjektor i et eneste klasserom en gang. Så gammel er jeg!) :)

    SvarSlett